Raften,skydiven,wandelen, gletsjers; Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Eline Wennink - WaarBenJij.nu Raften,skydiven,wandelen, gletsjers; Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Eline Wennink - WaarBenJij.nu

Raften,skydiven,wandelen, gletsjers; Nieuw-Zeeland

Door: Eline Wennink

Blijf op de hoogte en volg Eline

10 December 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hallo allemaal,

Mijn vorige blog eindigde met de reis naar Nieuw-Zeeland, helaas zit onze reis door Nieuw-Zeeland er ook alweer op. Maar jullie hebben alle verhalen die Stefanie en ik hebben meegemaakt nog te goed, dus enjoy dit reisverslag!

Onze reis door Nieuw-Zeeland begon in Auckland, daar zijn we twee dagen geweest. In Auckland zijn we op de Kiwi Experience bus gestapt. Bij de Kiwi Experience kun je verschillende routes door Nieuw-Zeeland kopen, de bus stopt in een aantal plaatsen waar je overnacht en de volgende dag kun je weer verder met dezelfde bus. Ze hebben een hop-on/hop-off systeem, dus je kunt uitstappen en instappen waar je wilt.
Onze eerste stop was Hot Water Beach. Daar zijn we 's avonds naar het strand gegaan om een eigen hot water pool te graven in het zand. Wanneer je namelijk ging graven in het zand kwam er heet water naar boven, heel bijzonder en lekker warm! Dit komt doordat het Noordereiland veel vulkanisme kent waardoor er warm water onder de grond zit. Helaas kon het alleen in de avond wanneer het eb was, toen vonden Stefanie en ik het toch wel een beetje te koud om onze bikini's nog aan te doen. Mietjes die we zijn hè haha. Dus we zijn alleen met onze benen in de hot water pool geweest.
De dag daarop zijn we naar Waitomo geweest. Waitomo is bekend om zijn grotten, de Waitomo Caves, waar je gloeiwormen kunt spotten. Deze beestjes geven licht, ze gloeien, om voedsel aan te trekken. Insecten vliegen in het licht en blijven vastzitten in het web die de glowworm maakt om de insecten te vangen. Stefanie en ik hebben deze grotten bezichtigd middels een tour van twee uur waarbij we in een tube (een rubberen band) in het water door de grotten gingen. Tijdens de tour hebben we lekker door de grot gedobberd in onze tube, tevens moesten we achterstevoren van een twee meter hoge waterval springen en ervoor zorgen dat we weer in de tube terechtkwamen. Dat was nog best wel spannend haha. Maar het was echt super mooi, het was namelijk helemaal donker in de grotten en je zag dus alleen de lichtjes van de glowworms. Het waren net de blauwe led lichtjes die je ziet in de glijbaan van het Twentebad haha. Heel bijzonder!
Van Waitomo zijn we vervolgens verder gereden naar Rotorua. Daar zijn we naar Hobbiton geweest, de filmset van the Lord of the Rings en The Hobbit trilogie. We hebben daar een rondleiding van twee uur gekregen over de filmset. Die avond zijn we naar het Tamaki Maori Village geweest. Daar kregen we eerst een welkomstceremonie van een aantal Maori's. Daarna mochten we hun dorp betreden waar we kennis konden maken met tradities, spelletjes en muziek van de Maori's, ook gingen ze nog een dans voor ons doen. Aan het einde van de avond kregen we een diner wat op traditionele Maorische wijze was bereid, namelijk in een steenoven. Het was erg lekker!
De volgende dag zijn we naar Taupo gereden. In Taupo hebben we een zeiltocht met Sail Barbary gemaakt en zijn we naar de hot pools geweest. Ook hebben we vanuit Taupo de Tongariro Alpine Crossing gelopen. Dit is een wandeling van 19,4 km in het Tongariro National Park. De wandeling wordt gezien als een van de spectaculairste wandelingen op het Noordereiland. De wandeling loopt over een vulkanisch terrein, welk ontstaan is door uitbarstingen van de Mount Ngarahoe en de Mount Tongariro. Tevens kon je er voor kiezen om nog een sidetrack te lopen naar Mount Ngauruhoe (voor de Lord of the Rings liefhebbers beter bekend als Mount Doom). Dit was een beklimming van de berg waar 3 uur voor stond. Aangezien Stefanie niet mee wilde ben ik met een aantal Engelsen naar boven geklommen. Dit was echt een hel. Er was geen fatsoenlijk pad dus ik moest echt naar boven klauteren op losliggende stenen op handen en voeten, het was zo zwaar. Maar onderweg en op de top (welke lag op 2287 meter hoogte) was het uitzicht wel heel mooi, je kon zelfs een stuk de krater van de vulkaan inkijken. Maar toen moest ik nog naar benden. Toen ik een stuk naar beneden gleed over sneeuw en in de stenen terechtkwam zag ik het even niet meer zitten en durfde gewoon niet meer naar benden, aangezien ik steeds naar benden gleed op de losliggende stenen. Gelukkig kwam ik twee oude mannen tegen waarvan ik een wandelstok heb gekregen en met hen heb ik de berg afgedaald. Beneden aangekomen heb ik de Alpine Crossing vervolgd en moest ik nog behoorlijk doorlopen om de laatste bus van 5 uur te halen.
Van Taupo zijn we doorgereden naar River Valley, een plaatsje in the middle of nowhere. In River Valley heb ik geraft in de Rangitikei River. Tijdens de rafting tour kon je ook nog van een 6 meter hoge klif afspringen, deze ervaring heb ik dus ook maar even meegepakt.
De volgende dag ging de bus verder naar de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, Wellington. Een mooie stad waar het overigens wel koud was door de harde wind die wordt veroorzaakt door Cook Strait, dat het noordereiland van het zuidereiland scheidt. In Wellington waait het dan ook iets van 276 dagen per jaar. We hebben daar het Te Papa Museum bezocht, de grootste culturele attractie van Nieuw-Zeeland, een stadswandeling gemaakt en Mount Victoria beklommen waar we een mooi uitzicht over de stad hadden. Vanaf Wellington zijn we met de ferry van het noordereiland naar het zuidereiland gegaan, een mooie tocht van drie uur. Onze eerste bestemming op het zuidereiland was Kaiteriteri, een klein plaatsje met een erg mooi strand in de buurt van het Abel Tasman National Park. In het park hebben Stefanie en ik nog een mooie wandeling gemaakt. Aangezien ik vond dat ik nog niet voldoende adrenaline activiteiten had gedaan besloot ik om ook nog even uit een vliegtuig te springen. De skydive was echt super vet! Ik ben van een hoogte van 13,000 ft gesprongen. Toen de deuren van het vliegtuig opengingen en ik zo de afgrond in keek moest ik wel een paar keer slikken haha. Maar ik had nauwelijks tijd om me voor te bereiden op de sprong, want een paar seconden later vloog ik al door de lucht. Het was zo'n kick! Ook sprong er een cameraman met mij mee die een DVD en foto's heeft gemaakt. Deze heb ik op een CD-rom gekregen, dus die komen later op Facebook.
Een paar dagen later hebben Stefanie en ik een heli hike gemaakt naar de Franz Josef Glacier. Dit was zo mooi! We werden met een helikopter naar de gletsjer gebracht, een korte vlucht van 5 minuten. Op de gletsjer kregen we ijzers onder de schoenen gebonden zodat we de gletsjer konden beklimmen. We hebben drie uur rondgewandeld over de gletsjer. We moesten onder andere tussen ijsmuren lopen die zo smal waren dat je er net tussendoor kon. 's Middags mochten we gratis naar de hot water pools, daar hebben we de middag dus lekker gechillt.
Van Franz Josef hebben we onze reis vervolgd naar Wanaka en vervolgens naar de stad van de adrenaline, Queenstown. Daar hebben we een erg mooie wandeling gemaakt naar de top van de berg Ben Lomond welke op 1748 meter lag. De klim was erg zwaar, maar op de top hadden we een super mooi 360 graden uitzicht. Aan de ene kant zagen we Lake Wakatipu en aan aan de andere kant mooie bergen met besneeuwde toppen (zie de bijgevoegde foto's). Ook hebben we het sinterklaasfeest hier in Nieuw-Zeeland natuurlijk niet overgeslagen. Op 5 december hebben we de verjaardag van de goedheiligman gevierd met chocolademuntjes, nootjes, muffins en alcoholische versnaperingen. Vervolgens hebben we het nachtleven verkend in Queenstown.
Van Queenstown zijn we via Lake Tekapo naar de eindbestemming in Nieuw-Zeeland, Christchurch, gereden. Hier in Christchurch is niet zo veel te beleven. Overal zie je de restanten van de aardbeving die in 2011 de stad heeft verwoest. Ze zijn hier druk bezig om alles weer op te bouwen. Het heeft wel een diepe indruk gemaakt trouwens dat de natuur zo'n schade aan kan richten.
Over een paar uur vliegen we naar Bangkok, waar het een stuk warmer is dan hier in Nieuw-Zeeland overigens. Ik zal Nieuw-Zeeland wel heel erg missen, ik vond het echt een super mooi land! Alles is hier zo mooi groen. Je hebt hier echt alles, mooie bergen, groene heuvels, helderblauw water, mooie meren, stranden. Allesomvattend is het echt een prachtig land en raad ik het iedereen aan!
Ik ben heel benieuwd hoe Stefanie en ik Thailand gaan vinden, ik heb er enorm veel zin in! Mijn portemonnee heeft er ook veel zin in geloof ik, die kan het de komende weken wat rustiger aandoen gelukkig haha. Alleen nog even leren tellen van 1 t/m 10 in het Thais dan komt het wel goed.
Ik wens jullie allemaal alvast hele fijne kerstdagen en natuurlijk ook alvast een heel gelukkig en gezond 2015! Geniet lekker van de feestdagen met z'n allen.

Heel veel liefs,
Eline

  • 28 December 2014 - 00:00

    Brigit Weber:

    Hallo Eline,
    Wat een fantastische ervaringen heb je via je blog met ons willen delen.
    Het enthousiasme spetterd ervan af. Een ervaring voor het leven. Ik wens je de resterende tijd nog veel plezier. Het nieuwe jaar inluidend in Thailand.
    Een geweldige jaarwisseling gewenst.

    Groetjes, Brigit weber

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 05 Sept. 2014
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 3541

Voorgaande reizen:

07 September 2014 - 16 Januari 2015

Backpacken in Australië, Nieuw-Zeeland en Thailand

Landen bezocht: