Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Coffs Harbour, Australië van Eline Wennink - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Coffs Harbour, Australië van Eline Wennink - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Door: Eline Wennink

Blijf op de hoogte en volg Eline

16 Oktober 2014 | Australië, Coffs Harbour

Hallo mensen, ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn vorige blog. Zo nee, dan kun je nu nog op kruisje klikken. Zo ja, bedankt en dan hoop ik dat je ook geniet van mijn tweede blog. Inmiddels zijn Stefanie en ik alweer bijna op de helft van onze reis door Australië, hebben we 2103 km afgelegd in Australië, hebben we alweer veel dingen meegemaakt en zijn we op dit moment onderweg haar Sydney.

Drie weken geleden hebben Stefanie en ik de Fraser Island tour gedaan. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld (120 km bij 15 km) en het is de enige plek waar regenwoud groeit op zand. Het eiland is de thuisbasis van een overvloed aan vogels en wilde dieren, inclusief de zuiverste soort van dingo's in Australië (bron: Lonely Planet).
We hebben de cool dingo's tour gedaan, met deze tour mocht je zelf in een four-wheel drive rijden. De dag voordat de tour begon kregen we informatie over hoe je moest rijden in een four-wheel drive en kregen we informatie over de dingo's die rondlopen op het eiland. Dit zijn verwilderde honden die erg gevaarlijk kunnen zijn. De volgende dag vertrokken we rond 10 uur in de four-wheel drive naar Fraser Island. In totaal waren we met 4 auto's, en in elke auto zaten 8 personen. Ook was er één leidersauto die je de gehele tour moest volgen. Stefanie en ik zaten in een auto met 4 Engelsen, een jongen uit Zwitserland en nog een meisje uit Nederland. Zij is ook verpleegkundige trouwens. We hadden de Engelsen en de Zwitserse dus al verzekerd dat, mocht er wat gebeuren, ze in ieder geval redelijk veilig zijn met 3 verpleegkundigen in de auto haha. Op de boot naar Fraser Island hebben we nog een aantal dolfijnen gespot, erg leuk! De eerste dag zijn we naar Lake Mckenzie gereden. Ik heb onderweg naar dit meer een stuk door het bos gereden in de four-wheel drive, dit was heel vet om te doen! Nadat we hadden gekookt hebben we met de hele groep spelletjes gedaan, gedronken, gedanst en ons lekker vermaakt. We sliepen op het eiland in tenten. De matjes waar we op moesten slapen lagen onder de tent en waren zo dun dat je eigenlijk gewoon op de grond sliep. Ook hadden we geen kussen om op te slapen. Dit was dus niet erg comfortabel, ik heb dan ook 2 nachten geen oog dicht gedaan. Maar het hoort natuurlijk ook wel een beetje bij zo'n tour, zulke omstandigheden. De tweede dag zijn we naar een oud wrak geweest op het strand en zijn we naar een beekje geweest waar je doorheen kon lopen. Daarna zijn we naar een uitkijkpunt geweest waar je dolfijnen en walvissen kon spotten, deze hebben we helaas niet gezien. Aan het einde van de middag zijn we nog naar de champagne pool geweest, dit stelde eigenlijk niet zoveel voor vond ik. De naam klinkt heel mooi, maar het was niet meer dan een plekje waar je kon zwemmen. Aangezien je niet in de oceaan kan zwemmen bij het eiland vanwege de haaien, hebben ze op het eiland wel veel mooie meren en plekjes waar je wel kan zwemmen. De tweede dag heb ik nog weer een stuk gereden in de auto, ditmaal mocht ik over het strand crossen. De laatste dag moesten we met ons groepje in de leidersauto zitten en konden we dus niet zelf rijden. Deze dag hebben we een wandeling gemaakt van 45 minuten naar Lake Wabbie. Vervolgens hebben we geluncht en zijn we terug naar het hostel gegaan. Ik vond de Fraser Island tour echt super, we hadden een hele leuke groep en het was een leuke ervaring om een keer in een 4 wheel drive auto te rijden.

Na Fraser Island was onze volgende stop het plaatsje Noosa. Dit was een erg leuk plaatsje met leuke winkels, een mooi strand, leuke boulevard en een erg mooi nationaal park. Vanuit Noosa zijn we op zaterdag naar een markt geweest in het plaatsje Eumundi. Het was een erg grote markt met veel kleren en souvenirs. Ook waren er super veel eetkraampjes, uit elk land was er wel wat te eten te krijgen. Zo waren er ook Nederlandse poffertjes te koop. De dag daarop zijn we met Sanne, een Nederlands meisje die we hadden ontmoet in het hostel, naar het Nationale Park geweest waar we een aantal wandelingen hebben gedaan. Daarna zijn we met z'n drieën naar het strand geweest en hebben we 's avonds nog even lekker wat gedronken en gedanst in het hostel.

Van Noosa zijn we vervolgens doorgereisd naar Brisbane. Hier zijn we 6 dagen geweest. In Brisbane hebben we een stadswandeling gemaakt en zijn we naar 2 musea geweest. In het sciencentre museum kon je opgezette dieren bekijken en hier informatie over lezen. Ook was er een tentoonstelling van de cultuur van Australië, we hebben dus lekker even cultuur gesnoven in Brisbane. Daarna zijn we naar de Art Gallery geweest, waar we na 10 minuten alweer buiten stonden. Kunst is toch niet echt ons ding haha. Vervolgens zijn we nog even bij PeterPans langs geweest waar we het busticket voor Nieuw-Zeeland, een surfkamp en het ticket voor de Australia Zoo hebben geboekt. Het plan was namelijk om de volgende dag naar Australia Zoo te gaan, helaas ging dit leuke plan niet door. De bus was namelijk overgeboekt toen we vrijdagochtend bij de bus aankwamen. De vrouw die de tickets had geboekt voor ons had alleen de entreetickets voor de zoo geboekt, aangezien ze door een error in het systeem de bus naar de zoo niet kon boeken. Ze had ons gemaild met deze informatie, maar dit hadden we niet gelezen voordat we weggingen. Uiteindelijk hebben we de tickets omgeboekt naar zondag, zodat we toch nog naar de zoo konden. Als goedmakertje hebben we van PeterPans de eerste nacht in het hostel in Auckland gratis gekregen, heel lief dus! De volgende dag ben ik even de stad in geweest op zoek naar een nieuwe bikini, aangezien de mijne helaas is gestolen. Ik ben op zoek gegaan naar wat winkels. Helaas waren de winkels een klein beetje boven mijn budget, Chanel, Louis Vuitton, Hermès zijn toch wel een beetje aan de dure kant. Aan het einde van de middag hebben Stefanie en ik gepicknickt in een park, de botanische tuinen. Zondag zijn we dus naar Australia Zoo geweest, dit was zo leuk! Om 07.45 vertrokken we met de bus vanuit Brisbane naar de Zoo waar we om 09.00 uur arriveerden. Het park was erg mooi aangelegd. Om 12.00 uur zijn we naar de krokodillenshow geweest, dit was erg spectaculair. Ook zijn we nog met een koala op de foto geweest en mochten we kangoeroes voeren. Al met al was dat een zeer geslaagde dag!

De dag daarop zijn we doorgereisd naar Byron Bay waar we in het hostel YHA verbleven. In Byron Bay hebben we een kajaktour gedaan waarbij we dolfijnen en zeeschildpadden konden spotten, wat vermeld stond in de brochure. Deze hebben we helaas niet gezien en Stefanie en ik werden allebei een beetje misselijk van de zee, dit was dus een wat mindere ervaring haha. Na het kajakken kregen we wel wat drinken met timtams, dit zijn typisch Australische koekjes en ze zijn echt goddelijk! In Nederland zijn ze via internet te bestellen, maar dan moet je geloof ik €6,- verzendkosten betalen, beetje jammer dus. Ook hebben we vanuit Byron Bay een dagtour gedaan naar Nimbin. Dit is een hippie dorpje in de buurt van Nimbin waar veelvuldig marihuana wordt gekocht, verkocht en wordt gebruikt op straat. Om 10 uur vertrokken we met de bus naar Nimbin waar we 2 uur later aankwamen. In Nimbin hebben we 2 uur rondgelopen, meer tijd hadden we ook niet nodig want het dorpje was erg klein. In Nimbin werd ons een paar keer gevraagd of we marihuana wilden kopen. Uiteindelijk besloten we om samen met twee andere Nederlandse meisjes een joint te delen. We hadden gratis marihuana gekregen van een paar jongens. En Stefanie en ik hadden allebei een trekje genomen van de joint, want waar konden we het beter proberen dan in Nimbin dachten we haha. Pap en mam zijn al op de hoogte hoor, die heb ik via Skype al op de hoogte gesteld haha. Na dit avontuur zijn we verder gereden met de bus voor de BBQ lunch. Vervolgens zijn we nog naar een waterval geweest wat niet veel voorstelde aangezien er bijna geen water was. De laatste dag in Byron hebben we op het strand gelegen en zijn we 's avonds naar het lighthouse gelopen om de zonsondergang te bekijken, dit viel helaas een beetje tegen vanwege de bewolking. Wel hebben we onderweg een walvis gespot vanaf een uitzichtpunt, heel vet! Ook kwamen we boven bij het lighthouse Iris, een oud klasgenootje, tegen waarbij we in het eerste jaar van onze opleiding in de klas hebben gezeten. We hadden via Facebook al wel contact gehad omdat we wisten dat ze in Byron Bay stage liep, maar we hadden niks afgesproken. Dus het was wel toevallig en leuk dat we haar tegenkwamen! Vervolgens zijn we met Iris weer teruggelopen naar de stad en zijn we uit eten geweest bij een Mexicaans restaurant, erg lekker!

De volgende dag vertrokken we met de bus naar Spot X waar we een surfkamp hadden geboekt voor 2 dagen. Daar aangekomen kregen we eerst een rondleiding over het kamp waarna we naar onze kamers werden gebracht. De volgende dag hadden we om 10 uur surfles. Eerst kregen we 30 minuten theorieles in de surfschool. Vervolgens mochten we ons in de wetsuits hijsen en de surfboarden naar het strand slepen. Daar kregen we nog eens 30 minuten uitleg over hoe we op het surfboard moesten komen en konden we dat even oefenen. Daarna mochten we eindelijk de zee in. Uiteindelijk hebben we de eerste dag dus maar een uurtje gesurft. De rest van de dag hebben we lekker gechillt en 's avonds hebben we bij het kampvuur gezeten. De volgende dag hadden we om 08.30 surfles. We dachten nu kunnen we lekker 2 uur achter elkaar surfen, niet dus. Nadat we ons weer in de wetsuits hadden gehesen en aankwamen op het strand kregen we een ellenlange uitleg over de verschillende golven die er zijn en hoe je bochten kon maken. Dit interesseerde ons eigenlijk geen biet omdat het toch onze laatste les was en we lekker wilden oefenen. Dus ook de tweede dag hebben we maar een uur en 15 minuten of zo gesurft. Ik had het na 15 minuten al gezien omdat ik het ontzettend koud had in het water en surfen toch niet echt mijn ding is haha. Ik besloot dus om maar even wat plaatjes te schieten van Stefanie in het water. Na de tweede surfles hebben we gedoucht en zijn we met de bus verder gereisd naar Coffs Harbour. Hier is eigenlijk niks te beleven, hier zijn we dan ook maar 1 nacht gebleven.

Inmiddels zijn we onderweg naar Sydney waar we een hostel hebben geboekt voor 6 nachten. Ik ben natuurlijk heel benieuwd hoe het is in Sydney. Dit zullen jullie allemaal lezen in mijn volgende reisverslag. Bedankt voor het lezen en heel veel liefs vanuit Australië!

• 16 Oktober 2014 - 22:35

Frederike:

hoi Eline, mooi verslag, fijn dat jullie zoveel zien en beleven samen..
    Marcel en Frederike

• 21 Oktober 2014 - 09:56

Cees Van Lennep:

Leuk verhaal weer Eline en mooi dat jullie zo genieten.
    Sydney ga je vast heel leuk vinden. Ik vond het een geweldige stad.
    Groetjes, Cees

• 21 Oktober 2014 - 13:19

Sandra:

Wat leuk weer Eline, en geweldig die ervaringen he?
    Heel veel plzier nog in Sydney ..gr. Van ons